Akrobatka i Młody Harlequin (1905) Źródło:link |
Amor aż tak nim zawładnął, że Pablo zastąpił ogrom wcześniej umiłowanego błękitu, ogromem różu. W różnych odcieniach - od brudnego do pudrowego, ponieważ ograniczenia nie są domeną artystów!
Chłopiec z fajką (1905) Źródło:link |
Zwinny Króliczek
Zwinny Króliczek (La Lapin Agile) był francuskim lokalem, gdzie grupka artystów - choć głównie byli to mieszkańcy "Bateaux - Lavoir" z Picassem i Fernande spotykali się w celach iście towarzyskich lub by w pewien sposób oddać się tam sztuce.
La Lapin Agile należało do miejsc dość specyficznych - właściciel, Frede, uznawał również
i obrazy za środek płatniczy w swojej kawiarni.
Spotkania z innymi twórcami, rozmowy na codzienne tematy i konieczność płacenia za pomocą dzieł mogły przyczynić się do wprowadzenia delikatnych zmian nie tylko w tematyce obrazów, ale i palecie barw.
Od 1905 roku dzieła przyszłej ikony sztuki XX wieku zaczęły być cieplejsze:
Kobieta z Krukiem (1904) przedstawia córkę właściciela Frede. To przykład tego, jak pięknie na obrazie gra błękit (tło) z delikatnym różem (dziewczyna, rysy twarzy). Całość dopełnia ołówek (twarz jest narysowana tylko ołówkiem). Źródło: link |
W okresie błękitnym istniała jeszcze korespondencja między gładką, dystansującą powierzchnią obrazu i wyobcowaniem postaci. Teraz farba jest położona zupełnie cienką warstwą, lecz w żadnym wypadku nie powstaje wrażenie chłodu czy ubóstwa. Przeciwnie, warstwy płynnie naniesionego koloru sprawiają, iż świat przedstawiony obrazu uzyskuje bezcenny artystyczny wymiar. (Źródło: Walther Ingo, "Pablo Picasso: 1881 - 1973; Geniusz Stulecia, Wyd. Benedikt Taschen, 1994, tłumaczenie: dr Elżbieta Wojciechowska, str. 21-22)
Portrety paryskiej rozrywki
Kobieta w koszuli (1905) Źródło: link |
Okres różowy w twórczości artysty przyniósł nowe podejście do portretów - od teraz były one przepełnione erotyką i zmysłowością, a chłód i smutek w oczach zastąpiło zamyślenie
i swego rodzaju wyższość wymieszana z delikatnością. By to zobaczyć, wystarczy, Drogi Czytelniku, spojrzeć na chociażby Kobietę w koszuli (1905) - wszystko widać w oczach sportretowanej postaci, a całość emanuje dość szczególną energią.
i swego rodzaju wyższość wymieszana z delikatnością. By to zobaczyć, wystarczy, Drogi Czytelniku, spojrzeć na chociażby Kobietę w koszuli (1905) - wszystko widać w oczach sportretowanej postaci, a całość emanuje dość szczególną energią.
Autor stworzył również ciekawy klimat, "ożywiając" tło za pomocą strużek farby, przez co poszczególne elementy wydają się żyć własnym życiem i powoli "płynąć".
Rodzina Kuglarzy (1905) Źródło:link |
Patrząc na "serię skąpaną w różu" jasne stanie się, że przedstawiciele tak zwanego marginesu społecznego zostali "zepchnięci na bok" przez środowisko rozrywkowe (różnica w tematyce - patrz wyżej). Harlekiny kuglarze, tancerki, linoskoczkowie, cyganeria artystyczna (a przy tym, choć nieco rzadziej, matki z dziećmi) zastąpili żebraków, uciśnionych i zdeformowanych. Malarz przedstawiał świat tańca i sztuczek, z którym regularnie się miał do czynienia, żyjąc w Paryżu. To pozwoliło mu też nie tyle co "wrócić do życia", a zmienić nastawienie do niego; zdawał się rozumieć nastroje egzystencjalne panujące wśród ludzi, którymi się otaczał.
Matka z dzieckiem (1905) Źródło: link |
Na płótna powróciły też kolorowe rekwizyty, których bardzo często brakowało w okresie błękitnym. Namalowane rekwizyty, przedmioty służyły jako dopełnienie (swego rodzaju nawet i atrybut) charakterystyki bohaterów lub odnoszą się bezpośrednio do ich domniemanej historii, dając obserwatorowi do zrozumienia, przez co mogły przejść uchwycone postacie.
Pozbyto się wszelakiej wzniosłości w przedstawieniu, a jednym z głównych środków wyrazu stał się kontrast - zarówno pomiędzy ludźmi, jak ich otoczeniem.
Ekscentryk w Luwrze
Chłopiec prowadzący konia (1906) Źródło: link |
Toaleta (1906) Źródło: link |
W tym czasie Picasso nierzadko bywał w Luwrze, chłonąc sztukę hellenistyczną, helleńską i rzymską. Widać to w jego tworach (przykładowo, na obrazie Chłopiec prowadzący konia z 1906 roku lub Dwóch braci z lat 1905-1906). Artysta skupił się na pozycji kontrapostu (ustawienie nóg) i niezwykle dopracowanych proporcjach przedstawianych ciał.
Najczęściej są to sylwetki nagich chłopców w otoczeniu natury - człowiek i natura jako jedność.
Niemniej, w jego sztuce pojawiają się odniesienia do greckich/rzymskich bogiń; wystarczy spojrzeć na Toaletę z 1906 roku. Obraz zainspirowany grecką Afrodytą/rzymską Wenus, przedstawia Fernande, oddającą się porannej rutynie.
Jednak na swój sukces Pablo Ruiz Picasso musiał jeszcze długo poczekać, a późniejszy romans z kubizmem zmusił go do porzucenia ukochanej w okresie błękitnym i różowym melancholii na rzecz nieco (z pozoru) prostszej formy...
(...)Wie Pan co? Mój sukces jako młodego malarza był moim murem obronnym, okresy błękitny i różowy były parawanami, za którymi czułem się bezpieczny.... - Picasso (Źródło: Walther Ingo, "Pablo Picasso: 1881 - 1973; Geniusz Stulecia, Wyd. Benedikt Taschen, 1994, tłumaczenie: dr Elżbieta Wojciechowska, str. 26)
Adnotacja: Duża część przeczytanej przez Ciebie treści powstała w oparciu o
Walther Ingo, "Pablo Picasso: 1881 - 1973; Geniusz Stulecia, Wyd. Benedikt Taschen, 1994, tłumaczenie: dr Elżbieta Wojciechowska, a cytat (wyznaczony przez trzcionkę) zawarty we wstępie znajduje się na stronie 20 we wspomnianej pozycji.
"Matka z dzieckiem" to piękny obraz, emanuje delikatnością i intymnością.
OdpowiedzUsuńCiekawy okres w jego twórczości, przyjemnie patrzy się na te obrazy :). Podobnie jak osobie wyżej bardzo podoba mi się "Matka z dzieckiem". Świetnie to opisałaś :)
OdpowiedzUsuńobrazy przepiękne, do tego przeze mnie jeszcze nieznane!
OdpowiedzUsuńMoja Mama stwierdziła ze nie rozumie PIcassa ale ona widziała tylko jak to mówi "jego bazgroły" ;)
OdpowiedzUsuńBardzo lubię czytać biografie. Dzięki temu wpisowi poznałam okres błękitny i różowy malarza. Picassa znam najbardziej z okresu kubizmu. Miłego dnia i dziękuję za wizytę u mnie.
OdpowiedzUsuń